Elektroterapia

Elektroterapia jest działem fizykoterapii, polegającym na wykorzystaniu przepływu prądu stałego bądź prądu zmiennego małej lub średniej częstotliwości jako bodźca leczniczego.

Zabiegi wykonywane są miejscowo poprzez przyłożenie elektrod na ciało. Pod wpływem działania prądu w tkankach zachodzą zjawiska elektrochemiczne/-kinetyczne/-termiczne, za pomocą których uzyskuje się efekt pobudzający bądź przeciwbólowy.

Dzięki elektroterapii zauważa się poprawę ukrwienia, zmniejszenie napięcia mięśni, przyspieszenie wchłaniania obrzęków, złagodzenie bólu i poprawienie ukrwienia stymulowanej tkanki.
Zabiegi elektroterapii przyspieszają procesy regeneracyjne tkanek.

Stosowane zabiegi elektroterapii:

Galwanizacja:
Zabieg elektroleczniczy wykorzystujący prąd stały. W zależności od ułożenia elektrod stymuluje nerwy czuciowe wykazujące działanie przeciwbólowe, bądź nerwy ruchowe wykazujące działanie pobudzające.

Jonoforeza:
Metoda wprowadzania leków do organizmu przez skórę za pomocą prądu stałego.
Korzyści płynące z wyboru tej terapii to umieszczenie środka leczniczego bezpośrednio do krążenia a tym samym jego działanie ograniczone do chorobowo zmienionej tkanki.
Aplikowane leki wykazują działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwreumatyczne czy nawet rozmiękczające tkankę bliznowatą.

Prądy TENS:
Zabieg elektroleczniczy polegający na przezskórnej stymulacji nerwów prądami niskiej częstotliwości. Elektrostymulacja jest niefarmakologiczną terapią przeciwbólową. Uśmierza ból przewlekły jak i ostry.

Prądy Kotz’a:
Metoda wspomagania treningu siłowego lub wytrzymałościowego mięśni. Stosowane są zarówno
w rehabilitacji, sporcie jak i w odnowie biologicznej.

Prądy interferencyjne:
Są to prądy średniej częstotliwości modulowane w amplitudzie z małą częstotliwością. Stosowane w leczeniu: zmian zwyrodnieniowych stawów kończyn, zespołów bólowych kręgosłupa, zaników mięśni w wyniku bezczynności, stanów pourazowych i pooperacyjnych mięśni, reumatyzmu tkanek miękkich, nerwobólów.
Głównym zadaniem prądów interferencyjnych jest pobudzanie mięśni do skurczu.
W zależności od wybranych parametrów można uzyskać efekt przeciwbólowy, zwiększający przekrwienie i odżywienie tkanek, usprawnienie metabolizmu lub efekt rozluźniający.

Prądy Träberta
wprowadzają mięśnie w wibracje powodując ich silne przekrwienie. W zależności od wybranych parametrów można uzyskać efekt rozluźniający lub efekt przeciwbólowy.