Światłolecznictwo

Światłolecznictwo jest jedną z metod fizykoterapii, w którym wykorzystuje się promieniowanie podczerwone, widzialne oraz nadfioletowe. W celach leczniczych i profilaktycznych wykorzystywane jest również promieniowanie słoneczne zwane helioterapią.

Działanie powyższych promieniowań ma na celu:

• zmniejszenie napięcia mięśni,
  • podwyższenie progu odczuwania bólu,
  • rozszerzenie naczyń włosowatych skóry,
  • pobudzenie receptorów cieplnych skóry,
  • wzmożenie przemiany materii.

Urządzeniem stosowanym w światłolecznictwie jest lampa SOLLUX.
Zabieg z jej wykorzystaniem polega na nagrzewaniu wyznaczonego fragmentu ciała dzięki energii cieplnej emitowanej przez żarówkę. W aparacie znajdują zastosowanie 2 rodzaje filtrów: niebieski i czerwony – zmieniając widmo promieniowania wpływają na zdolność penetracji w głąb skóry bądź tkanki podskórnej.

Filtr niebieski:

• przepuszcza promienie niebieskie, natomiast ogranicza podczerwone (cieplne),
  • promienie przechodzące przez ten filtr wykazują działanie przeciwbólowe i uspokajające oraz powodują obkurczenie naczyń krwionośnych,
  • ma zastosowanie w nerwobólach, stanach pourazowych, odmrożeniach, przeczulicy i zaburzeniach naczynioruchowych.

Filtr czerwony:

• przepuszcza promienie czerwone widzialne i podczerwone,
  • ma zastosowanie w stanach zapalnych tkanek miękkich, w celu przyspieszenia resorpcji wysięków, w uszkodzeniach skóry i źle gojących się ranach, w bólach mięśni, a także do neutralizacji promieni ultrafioletowych w razie ich przedawkowania.

Inne zabiegi stosowane w światłolecznictwie:

BIOPTRON – zabieg polegający na naświetlaniu ciała światłem spolaryzowanym, które działa biostymulująco na organizm, poprawia samopoczucie oraz stymuluje procesy regeneracji.
Wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przyśpiesza gojenie się ran. Stosowany jest również w leczeniu chorób skórnych łuszczycy, dermatozach, schorzeniach laryngologicznych oraz chorobach narządu ruchu.

LASER – zabieg polegający na przezskórnym przyłożeniu lasera do ciała. W zależności od wskazań, zabieg ten wykonywany jest techniką kontaktową lub bezkontaktową. Leczenie laserem jest bezbolesne i bezpieczne dla organizmu człowieka. Wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Przyczynia się do szybszego gojenia ran, załamań czy stłuczeń.
Ma zastosowanie w chorobach narządu ruchu (zwyrodnienia, stany zapalne stawów, zespoły przeciążeniowe, bóle krzyża, ZZSK, zespół bolesnego łokcia).
Pozytywne efekty laseroterapii uzyskuje się w leczeniu zatok, przyzębia, chorobach skóry, odleżyn, oparzeń.